Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015

Προκήρυξη έκθεσης φωτογραφίας: "Εγκαταλελειμμένα σχολεία στην Καστοριά και την περιοχή της"


 Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Καστοριάς σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και την Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Καστοριάς προκηρύσσουν έκθεση φωτογραφίας με θέμα "Εγκαταλελειμμένα σχολεία στην Καστοριά και την περιοχή της". Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί από 15 έως 30 Ιουνίου 2015 σε χώρο που θα ανακοινωθεί προσεχώς.
Παρακαλούμε να μελετήσετε τους όρους συμμετοχής και να προωθήσετε την προκήρυξη σε κάθε ενδιαφερόμενο. Επιθυμία όλων των Συλλόγων είναι να αντιπροσωπευθούν στην έκθεση όσο περισσότερα σχολεία της Π.Ε. Καστοριάς και μέσα από τον φωτογραφικό φακό ερασιτεχνών ή επαγγελματιών φωτογράφων να αναδειχθεί η ερήμωση ενός άλλοτε ζωντανού χώρου, ζωτικού πυρήνα του αντίστοιχου οικισμού.
Οι διοργανωτές θα περιμένουν τις συμμετοχές όσων φωτογράφων επιθυμούν, εντός και εκτός Καστοριάς, και θα αξιοποιήσουν το υλικό αυτό στη διοργάνωση της δημόσιας έκθεσης στο τέλος του διδακτικού έτους.
Ευχαριστούμε και θα είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση. 
Δείτε το κείμενο της προκήρυξης εδώ
Συμπληρώστε τη δήλωση συμμετοχής εδώ


Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015

Στιγμιότυπα από την κοπή της Βασιλόπιτας του ΣΦΚ στις 7/2/2015


Προκήρυξη 3ου Διαγωνισμού Ορθογραφίας για μαθητές Γ΄ Γυμνασίου

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Καστοριάς προκηρύσσει τον 3ο Διαγωνισμό Ορθογραφίας για τους μαθητές της Γ΄ τάξης Γυμνασίου όλων των ημερήσιων Γυμνασίων της Π.Ε. Καστοριάς, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 26 Απριλίου 2015 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 4ου Γυμνασίου Καστοριάς.
Όπως και στους προηγούμενους διαγωνισμούς, οι μαθητές που θα συμμετέχουν θα διαγωνιστούν προφορικά στην ορθογραφία, την ερμηνεία, την ετυμολογία και τον σχηματισμό πρότασης με λέξεις, οι οποίες θα επιλεγούν με κλήρωση από τράπεζα λέξεων από τον ίδιο τον διαγωνιζόμενο. Οι λέξεις θα προέρχονται από όλα τα σχολικά βιβλία των τριών τάξεων του Γυμνασίου και η ορθογραφία της λέξης θα πρέπει να συμφωνεί μ’ αυτή της Νεοελληνικής Γραμματικής και του Ερμηνευτικού Λεξικού Νέας Ελληνικής που διδάσκεται στο Γυμνάσιο. Οι απαντήσεις θα δίνονται σε ορισμένο χρόνο προφορικά και με αναγραφή της λέξης στον πίνακα. Ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει τρία επίπεδα δυσκολίας, στα οποία θα προκριθούν οι διαγωνιζόμενοι με τη μεγαλύτερη βαθμολογία κάθε φορά.
Οι διαγωνιζόμενοι θα αξιολογηθούν από κριτική επιτροπή φιλολόγων.
Οι τρείς πρώτοι που θα επιτύχουν στις δοκιμασίες όλων των επιπέδων και θα λάβουν τη μεγαλύτερη βαθμολογία θα βραβευθούν ιδιαίτερα έπαθλα, ενώ όλοι οι διαγωνιζόμενοι θα λάβουν τιμητική διάκριση.
Παρακαλούμε τους Διευθυντές των Γυμνασίων της Π.Ε. Καστοριάς να ανακοινώσουν την παρούσα προκήρυξη του ΣΦΚ και με τη βοήθεια των συνδέσμων-εκπροσώπων του ΣΦΚ σε κάθε σχολείο να καταθέσουν τον κατάλογο των συμμετεχόντων μαθητών (Όνομα, Επώνυμο, Πατρώνυμο, σταθερό τηλέφωνο) έως την Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015 στο e-mail του Συνδέσμου Φιλολόγων (synfikas@gmail.com).
Μετά τη συγκέντρωση των συμμετοχών θα επανέλθουμε με νεότερη ανακοίνωση για περισσότερες πληροφορίες για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.
Ευελπιστούμε στη βοήθεια των συναδέλφων φιλολόγων -και όχι μόνο- για την προετοιμασία και την παρακίνηση των μαθητών τους.
Για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία μη διστάσετε να απευθυνθείτε στα μέλη του Δ.Σ. του Συνδέσμου Φιλολόγων, είτε απευθείας είτε μέσω των εκπροσώπων μας.


Για το Δ. Σ.

Ο Πρόεδρος

Αλέξανδρος Μακρίδης
Η Γεν. Γραμματέας

Διονυσία Νημά


Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015

Εκδηλώσεις του Δήμου Καστοριάς στις 15 και 16 Φεβρουαρίου




Παρουσίαση βιβλίων του Θεόδωρου Κωνσταντινίδη
Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού παρουσιάζει τα βιβλία του Δρα Κοινωνιολογίας και Επιστημών Συμπεριφοράς – Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων ε.τ., 
κου Θεόδωρου Κωνσταντινίδη με τίτλο:

α) “Ποντιακά Παροιμίας, Ρήσεις και Ανέκδοτα

β) “Οι Βάτραχοι του Αριστοφάνη στην Ποντιακή Διάλεκτο

Ομιλητές-παρουσιαστές των βιβλίων είναι 
η κα. Βασιλική Βόντσα, Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας και ο κος Ευάγγελος Ντάγκας, Σχολικός Σύμβουλος ε.τ.

Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015 στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου Καστοριάς & ώρα 18:00.

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας από την Ακαδημία Αθηνών


Αθήνα 2014, σελίδες 1819, τρίστηλο με έγχρωμα λήμματα, σε χαρτί βίβλου των 60 γραμμαρίων διαστάσεων 21χ29,50 εκατοστά και βάρους 3 κιλών και 650 γραμμαρίων. Σελιδοποίηση, εφαρμογή διορθώσεων και εκτύπωση: Εθνικό Τυπογραφείο. ISBN 978-960-404-278-4. Τιμή 48 ευρώ.

Για φοιτητές και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων διατίθεται στην ειδική τιμή των 35 ευρώ στο Βιβλιοπωλείο της Ακαδημίας Αθηνών, Πανεπιστημίου 25-29 (Στοά Κοραή), 105 64 Αθήνα. Τηλ. 210-3239381.

Ηλεκτρονική διεύθυνση: vivliopolio@academyofathens.gr.

Την απόφαση έκδοσης του Λεξικού έλαβε ομόφωνα η Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών τον Ιούνιο του 2003. Τη Συμβουλευτική Επιτροπή αποτέλεσαν οι ακαδημαϊκοί Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, Νικόλαος Ματσανιώτης, Γρηγόριος Σκαλκέας, Νικόλαος Κονομής, Σπύρος Ιακωβίδης, Αθανάσιος Καμπύλης και Βασίλειος Πετράκος. Επιστημονικός υπεύθυνος ανέλαβε ο Γενικός Γραμματεύς της Ακαδημίας Νικόλαος Ματσανιώτης (2003-2010) τον οποίον διαδέχθηκε ο Βασίλειος X. Πετράκος (2010 κ.ε.). Επιστημονικός συντονιστής ορίστηκε ο καθηγητής Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών Χριστόφορος Χαραλαμπάκης.

To Χρηστικό Λεξικό στηρίζεται σε πολύχρονη πρωτογενή έρευνα. Παρουσιάζεται σε ένα συνεχές σώμα κειμένων τριών εκατομμυρίων λέξεων ο θησαυρός της νεοελληνικής γλώσσας στη σημερινή δυναμική της μορφή. Aναπτύσσονται με ακρίβεια και πληρότητα περίπου 75.000 λήμματα, σύμπλοκα και στερεότυπες εκφράσεις από τα 120.000 που υπάρχουν στην ηλεκτρονική βάση. Το επιστημονικό λεξιλόγιο, το οποίο κατηγοριοποιείται σε 103 γνωστικούς τομείς, καταλαμβάνει τη θέση που του αξίζει, καθώς διαμορφώνει την Κοινή Νεοελληνική του μέλλοντος.

Έχουν καταγραφεί 5.000 νεολογισμοί, που δεν υπάρχουν σε κανένα άλλο νεοελληνικό λεξικό (π.χ. αναγνωρισιμότητα, αναρτητέος, αντικαπνιστής, αξιολογητής, γενόσημα, ιός έμπολα, αγγλ. Ebola virus, 1976, μπότοξ, πέλετ, σι ντι ες, σκάιπ, αγγλ. skype, 2003), πολλοί από τους οποίους αποτελούν διεθνισμούς υπό μορφή μεταφραστικών δανείων. Αναλύονται εκατοντάδες αθησαύριστοι ως τώρα επιστημονικοί κλάδοι, όπως γεωπληροφορική, ιχυθυοπαθολογία, μουσειογραφία, ψυχοφαρμακολογία.

Η έννοια "Χρηστικό Λεξικό", σε αντιδιαστολή με το "Ιστορικό Λεξικό", αποκτά εδώ ευρύτερη σημασία. Η Ακαδημία Αθηνών έθεσε ψηλότερα τον πήχη.

Βασικές καινοτομίες του Λεξικού
Κατάρτιση του λημματολογίου από εκτενείς βάσεις δεδομένων, όπως, κατά κύριο λόγο: Εθνικός Θησαυρός της Ελληνικής Γλώσσας (ΕΘΕΓ), InterActive Terminology for Europe (IATE), μηχανή αναζήτησης Google, ηλεκτρονικές βάσεις και ηλεκτρονικά λεξικά της αγγλικής, γαλλικής, γερμανικής, ιταλικής και ισπανικής γλώσσας, επιμέρους βάσεις δεδομένων της Ακαδημίας Αθηνών).
 
Καθιέρωση διπλής ορθογράφησης για ορισμένες λέξεις: αβγό-αυγό, κτίριο-κτήριο, ορθοπαιδικός-ορθοπεδικός.

Σύντομοι και ουσιαστικοί ορισμοί των λημμάτων.

Αναγραφή της επιστημονικής ονομασίας ζώων και φυτών.
 
Ενοποίηση σημασιών. Διάκριση της σημασίας από τη χρήση.

Καταγραφή αυθεντικών παραδειγμάτων.

Αναλυτική παρουσίαση των συνδυαστικών δυνατοτήτων των λέξεων: ομορφιά: αγγελική, αξεπέραστη, απίστευτη, απόλυτη, ασύγκριτη, διακριτική, εκθαμβωτική, εκρηκτική, εντυπωσιακή, εξαιρετική, εξωτική, κλασική, μαγευτική, μοναδική, τεχνητή. Ανδρική, γυναικεία, εξωτερική, εσωτερική, πνευματική, σωματική, ψυχική.

Ακριβής υφολογικός προσδιορισμός λέξεων και εκφράσεων.
 
Πραγμάτευση των στερεότυπων ή ιδιωματικών εκφράσεων και σταθερών λεξιλογικών συνάψεων σε νέα βάση στο τέλος κάθε λήμματος. Βλ. τα λήμματα ζωή, μάτι.

Παράθεση της χρονολογίας εμφάνισης των αγγλικών και γαλλικών λέξεων, όπως και των στερεότυπων εκφράσεων. Ανοίγονται έτσι νέοι ορίζοντες σε θέματα Ιστορίας του πολιτισμού και των επιστημών. Ενδεικτικά παραδείγματα: βιταμίνη < γαλλ. vitamine, 1913. οικοτουρισμός < αγγλ. ecotourism, 1982. λιβερμόριο < διεθν. livermorium, 2012.

Στο Χρηστικό Λεξικό εισάγεται για πρώτη φορά μια σειρά λεξικογραφικών καινοτομιών, οι οποίες στηρίζονται σε σύγχρονες μεταλεξικογραφικές έρευνες.

Τίθενται σε νέα βάση οι υφολογικοί και πραγματολογικοί δείκτες της γλώσσας, τριάντα συνολικά. Π.χ. αδόκιμο: αναστυλώνω, αντί αναστηλώνω, αρχαιοπρεπές: εκπάγλου καλλονής, εσφαλμένο: κοινοτυπία, αντί κοινοτοπία, νεανική αργκό: μεγάλε, ως οικεία προσφώνηση, προφορικό: και το ρωτάς;

Τα τριτοπρόσωπα ρήματα λημματογραφούνται στο τρίτο πρόσωπο, όταν δεν εμφανίζονται παρά μόνο πολύ σπάνια στο πρώτο πρόσωπο. Βλ. τα λήμματα: αντιβαίνει, αστράφτει, εμφωλεύει, φωσφορίζει.

Αξιοποιούνται λεξικογραφικά τα απολεξικοποιημένα ρήματα, αυτά που συντάσσονται συχνά με ένα ουσιαστικό το οποίο φέρει την κύρια σημασία: π.χ. βάζω την υπογραφή μου (= υπογράφω), δίνω συμβουλή (= συμβουλεύω), κάνω την προσευχή μου (= προσεύχομαι).

Τίθεται σε νέα βάση η ετυμολογική έρευνα με την ετυμολόγηση όχι των λέξεων γενικά και αόριστα, όπως γινόταν ως σήμερα, αλλά των εκάστοτε σημασιών τους. Για πρώτη φορά παρατίθενται ετυμολογίες με κριτήριο τη σημασία που αποκτά κάθε φορά η λέξη. πάρκο: 1. (σε πόλη) ανοιχτός χώρος ... 2. (κατ' επέκτ.) υπαίθρια έκταση διαμορφωμένη για εκπαιδευτικούς ή/και ερευνητικούς σκοπούς. 3. κατασκευή που αποτελεί περιφραγμένο χώρο, για να κοιμούνται, να παίζουν και να στέκονται τα βρέφη και τα πολύ μικρά παιδιά, χωρίς να διατρέχουν κίνδυνο. [< 1: ιταλ. parco 2: αγγλ. park 3: γαλλ. parc].

Αξιοποιείται με στοχευμένες επιμέρους έρευνες η θεωρία των σημασιολογικών πεδίων. Έτσι ο χρήστης του λεξικού αποκτά εποπτεία των εννοιολογικά συγγενών λέξεων: ζυμαρικά: Βλ. μακαρόνια, κανελόνια, κουρκουμπίνες, κριθαράκι, λαζάνια, λιγκουίνι, νιόκι, νουντλς, παπαρδέλες, πένες, πεπονάκι, ραβιόλια, ταλιατέλες, τορτελίνια, τραχανάς, τριβέλι, φαρφάλες, φετουτσίνι, φιδές, χυλοπίτες. Βλ. ακόμα τις λέξεις αστράκι, βίδες ή φουζίλι, μαλλιά αγγέλου κ.ο.κ.

Τα συνώνυμα εμφανίζονται στο κατάλληλο συγκείμενο. Στο λήμμα έρχομαι καταγράφονται μέσα στα παραδείγματα 22 συνωνυμικές δυνατότητες. Συσσώρευση συνωνύμων γίνεται σε μονοσήμαντες κυρίως λέξεις. Η καταγραφή τους για εξοικονόμηση χώρου γίνεται στη συχνότερα χρησιμοποιούμενη λέξη. Βλ. τσιγκούνης: εξηνταβελόνης, καβουροτσέπης, μίζερος, σπαγγοραμμένος, σφιχτοχέρης, τσίπης, τσιφούτης, φιλάργυρος, δε(ν) δίνει (ούτε) τ' αγγέλου/τ' Αγίου του νερό. ΑΝΤ. ανοιχτοχέρης.|| (μτφ.-προφ.) ~ στους επαίνους (= φειδωλός, υπέρμετρα συγκρατημένος). ΑΝΤ. γαλαντόμος, γενναιόδωρος, σπάταλος, χουβαρντάς.

Μία από τις βασικές αρετές του Χρηστικού Λεξικού είναι ότι περιγράφει τη νεοελληνική γλώσσα χωρίς προκαταλήψεις, όπως επιβάλλει η σύγχρονη λεξικογραφική πρακτική διεθνώς.

Όπως τονίζει εμφατικά στον μεστό περιεχομένου Πρόλογό του ο Γενικός Γραμματεύς της Ακαδημίας Αθηνών και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου κ. Βασίλειος Χ. Πετράκος, "Λεξικά της Νεοελληνικής υπήρχαν ήδη αξιόλογα, αλλά η Ακαδημία απέβλεψε με το Χρηστικό στην επίτευξη διττού αποτελέσματος: την έκδοση ενός σύγχρονου Λεξικού της γλώσσας μας και τον συνεχή πλουτισμό της ηλεκτρονικής του μορφής. Κάθε στιγμή ο μελετητής θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τον λεξιλογικό πλούτο και την εκφραστική ζωντάνια και πληρότητα της γλώσσας μας σε όλη τους τη γνωστή στην επιστήμη έκταση. Η Ακαδημία με το Χρηστικό Λεξικό δεν αποβλέπει σε ρύθμιση της γλώσσας, αποδεδειγμένως ανεδαφική, τουλάχιστον από τα χρόνια του Κοραή. Παρουσιάζει με συστηματικό τρόπο και επιστημονικώς εξακριβωμένα την πραγματική μορφή της Νεοελληνικής, τον γλωσσικό πλούτο της και τις θαυμαστές εκφραστικές δυνατότητές της· παράλληλα, με το Λεξικό δίδονται οι αναγκαίες λεξικογραφικές πληροφορίες για την κατανόησή της από τους Έλληνες και την εκμάθησή της από τους ξένους. Με τη σαφήνεια και την πληρότητα των στοιχείων που παρέχονται στο Λεξικό η κατάκτηση της γλώσσας γίνεται δυνατή".

Βλ. επίσης: Ομιλία κ. Χρ. Χαραλαμπάκη, Η ελληνική γλώσσα απέναντι στις προκλήσεις του 21ου αιώνα και ο τρόπος αντιμετώπισής τους στο Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας της Ακαδημίας Αθηνών

Ν. Σαραντάκου, Χρηστικό Λεξικό της Νεοελληνικής Γλώσσας, μια πρώτη εκτίμηση

Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

Πρόσκληση σε κοπή βασιλόπιτας


Πρόσκληση σε Παρουσίαση Βιβλίου






Ο Δημήτρης Βλαχοπάνος γεννήθηκε στο Κομμένο της Άρτας. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Υπηρέτησε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για 33 χρόνια και ζει μόνιμα στην Άρτα.
Ασχολήθηκε για πολλά χρόνια με το συνδικαλιστικό κίνημα των καθηγητών και ταυτόχρονα ανέπτυξε δράση σε θέματα πολιτιστικής και πνευματικής ζωής. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Μορφωτικού Συλλόγου Κομμένου, του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Άρτας, του Συλλόγου «Πολιτών Παρέμβαση» κλπ. και στελέχωσε το κίνημα του πολιτισμού τις δεκαετίες 1980 και 1990. Έλαβε μέρος σε δεκάδες συνέδρια και ημερίδες συνδικαλιστικού, επιστημονικού και πολιτιστικού χαρακτήρα. Δημοσιεύει άρθρα και κείμενα σε εφημερίδες και περιοδικά, καθώς και στον ηλεκτρονικό τύπο. Κείμενά του παρουσιάστηκαν σε λογοτεχνικά συνέδρια και ποιητικά συμπόσια.
Τον Απρίλιο του 2013 κυκλοφόρησε από τις Ηπειρωτικές εκδόσεις "Πέτρα" το 8ο βιβλίο του Δημήτρη Βλαχοπάνου. Πρόκειται για το ιστορικό, με πολλά λαογραφικά στοιχεία, μυθιστόρημα «Αγαπημένη μου αδελφή Άλεξ …μια αληθινή ιστορία», που διαδραματίστηκε τον δεκαπενταύγουστο του 1943 στον τόπο καταγωγής του συγγραφέα, το μαρτυρικό χωριό Κομμένο της Άρτας. Εκεί που ξημερώματα της 16ης Αυγούστου τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής προέβησαν σε φριχτή θηριωδία, σκοτώνοντας 317 αμάχους, ανάμεσά τους τη νύφη Αλεξάνδρα Μάλλιου και τον γαμπρό Θεοχάρη Καρίνο, από τον Παχυκάλαμο Άρτας.
 Στο εξώφυλλο της επιμελημένης έκδοσης του βιβλίου υπάρχει η φωτογραφία της οικογένειας Μάλλιου λίγο πριν από το Ολοκαύτωμα του Κομμένου. Στο οπισθόφυλλο διαβάζουμε «Ένας γάμος στη φωτιά και τη βία της Κατοχής. Κάτω από τα απειλητικά βλέμματα του γερμανικού στρατού… Γερμανοί στρατιώτες , αντάρτες δεξιοί κι αριστεροί σε διάταξη μάχης, εκκαθαριστική επιχείρηση «Ζάμλινγκερ» και σφαγές στην Ήπειρο τον Ιούλιο, εκκαθαριστική επιχείρηση «Αύγουστος» και διασπορά ειδήσεων φόβου και τρόμου στα χωριά και στις πόλεις, υπεύθυνοι που κρατούν στα χέρια τους τη μοίρα χιλιάδων ανθρώπων, άμαχοι στο έλεος των επιδρομέων, ο Άρης και ο Ζέρβας στα πρόθυρα του εμφυλίου. Ο πατέρας της νύφης Θεόδωρος Μάλλιος… η δωδεκαμελής οικογένεια… και η νύφη, που ακολουθεί τη μοίρα της, τη μοίρα που φτιάχνουν οι άλλοι».