Δευτέρα, 30 Μαρτίου 2015

Επιμορφωτική ημερίδα για τα γλωσσικά μαθήματα

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το Σάββατο 28 Μαρτίου 2015 η επιμορφωτική ημερίδα του Συνδέσμου Φιλολόγων Καστοριάς σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας και με τη συνδρομή του Κέντρου Πριβαλλοντικής Εκπάιδευσης Καστοριάς που τη φιλοξένησε.
Παρακολούθησαν φιλόλογοι από τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Καστοριάς αλλά και απόφοιτοι Φιλολογίας.
Έγινε παρουσίαση των Ψηφιακών Πόρων "Ψηφίδες" και του προγράμματος "Πρωτέας" του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας από τον κ. Βασίλη Βασιλειάδη, αναπληρωτή επιστημονικό υπεύθυνο του προγράμματος. 
Οι Ψηφίδες, ο νέος δικτυακός τόπος του ΚΕΓ, περιλαμβάνουν σώματα κειμένων, γλωσσικά εργαλεία, πολυμεσικούς πόρους, εκπαιδευτικά σενάρια, μελέτες, γραμματολογίες κ.ά. για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της έρευνας της αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας & γραμματείας (http://www.greek-language.gr/digitalResources/). Η δημιουργία του δικτυακού τόπου εντάσσεται σε σειρά δράσεων που το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας σχεδίασε και υλοποιεί με στόχο τη διαμόρφωση μεθοδολογικού πλαισίου για τη γλωσσική διδασκαλία με ψηφιακά μέσα και τη δημιουργία πρόσθετων εκπαιδευτικών πόρων για τα γλωσσικά μαθήματα, στο πλαίσιο Πράξεων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Πληροφορίες για το έργο θα βρείτε και στον επίσημο δικτυακό τόπο του ΚΕΓ: http://www.greeklanguage.gr/aboutdigitalschool.

Στον Πρωτέα μπορείτε να βρείτε σενάρια για τη διδασκαλία της αρχαιοελληνικής και νεοελληνικής γλώσσας και γραμματείας με την αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων. Αναπτύχθηκαν και εφαρμόστηκαν από εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν σε διαδικτυακές κοινότητες για τρία χρόνια και καλύπτουν περισσότερο από το 30% του σχολικού χρόνου.
Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος έγκειται στα εξής:
  • Ανάπτυξη των σεναρίων από εν ενεργεία εκπαιδευτικούς μετά από συνεργασία σε διαδικτυακές κοινότητες.
  • Το κάθε σενάριο εφαρμόστηκε στην πράξη από δύο εκπαιδευτικούς (τον/την συντάκτη/ρια και έναν/μία ακόμη). Σε κάθε εφαρμογή παρατίθενται αναλυτικά σχόλια και τεκμήρια από τη διδασκαλία στην τάξη.
  • Τα σενάρια βρίσκονται σε βάση δεδομένων, η οποία έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι δυνατή μια δυναμική αναζήτησή τους.
Τα συγκεκριμένα σενάρια δεν προτείνονται ως πρότυπα για εφαρμογή, αλλά ως παραδείγματα από τα οποία μπορούν να αντληθούν ιδέες, προκειμένου να διευκολυνθεί η δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών. Ορισμένα από αυτά δημιουργήθηκαν ή/και εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια και κατά συνέπεια κάποιοι από τους δικτυακούς τόπους που αξιοποιούνται σε αυτά δεν υπάρχουν πια, μια και η φύση του διαδικτύου είναι συνεχώς μεταβαλλόμενη. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, δεν μεταβάλλει ουσιαστικά τον χαρακτήρα και τη δομή των σεναρίων.

Από τη βάση δεδομένων του Πρωτέα παρουσιάστηκαν στη συνέχεια τα εξής σενάρια: 
από την κ. Γιούλη Αλεξίου, φιλόλογο στο 1ο Λύκειο Συκεών, με τίτλο:"Κοινωνικές αξίες στο ανθρώπινο περιβάλλον: Παραδείγματα εφαρμογής σεναρίων στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας.", που συνδύασε τα δεδομένα δύο διαθεματικών σεναρίων "Αξίες για μια καινούργια κοινωνία" και  "Κοινωνικές Αξίες". 
από την κ. Μαρία Τσούμαρη, φιλόλογο στο Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου, με τίτλο: "Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από αρχαιοελληνικά κείμενα: Μπροστά στις ΤΠΕ παρέα με μια μάντισσα και όλο τον φτερωτό κόσμο.", που επίσης συνδύασε τα δεδεομένα δύο σεναρίων "Μπροστά σε μια μάντισσα" και "Ο Φτερωτός κόσμος".
από τον κ. Βασίλη Βασιλειάδη, φιλόλογο-ερευνητή στο ΚΕΓ με τίτλο: "Ανιχνεύοντας τρόπους της ποιητικής γλώσσας: λοξές ματιές στην καβαφική ποίηση" το σενάριο του κ. Ανδρέα Γαλανού "Σα βγεις στον πηγαιμό για τον Καβάφη. Διδάσκοντας Καβάφη μέσα από τις παρωδίες του".


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τάδε έφη